Jätkusuutlikkus

TKM Grupi ettevõtted peavad oma igapäevategevustes oluliseks vastutustundliku ettevõtluse põhimõtete juurutamist. Läbi mitmete toetusprojektide edendatakse Eesti elu erinevaid valdkondi ja aidatakse kaasa kogukonna arengule ning inimeste elukvaliteedi tõusule.

Oma tegevuste planeerimises lähtub Grupp neljast põhisuunast, mis toetavad ÜRO Kestliku Arengu Eesmärkide täitmist. Fookusteemade määramisel on arvesse võetud Kestliku Arengu Eesmärkide 169 alameesmärki, panustades eelkõige eesmärkidesse, mille puhul grupi ettevõtete tegevuse mõju on arvestatava määraga.

Ökoloogiline keskkond

TKM Grupp väärtustab põhimõtet, et keskkonnahoidlik tegevus on aluseks tõhusalt toimiva keskkonna ja jätkusuutliku ühiskonna loomisel. Pikemaajalisemaks eesmärgiks on Grupp seadnud oma tegevuse ökoloogilise jalajälje kooskõlastamise Pariisi kliimaleppega.

CO2 jalajälg

Grupi süsiniku jalajälg, absoluutheide 2018
baasaasta
2022

2023

2030
eesmärk**
Skoop 1, t CO2e* 11 600 15 800 17 600 -60%
Skoop 2, t CO2e* 83 200 29 100 24 700 -75%
Kokku, t CO2e* 94 800 44 900 42 300 -73%

 

Grupi süsiniku jalajälje intensiivsus: skoop 1, 2 2018
baasaasta
2022

2023

2030
eesmärk**
t CO2e*/ töötajate arvu kohta 21,73    9,56 8,95    6
t CO2e*/ m2    0,41    0,18 0,17    0,11

 

Grupi süsiniku jalajälg, jäätmed 2022
baasaasta
2023

2030
eesmärk**
Skoop 3 jäätmed, t CO2e* 2300 1965 -7%
 

*CO2 ekvivalent
**võrreldes baasaastaga

 

  • Ettevõtete otsesed emissioonid on mõõdetud KHG Protokoll (GHG Protocol) standardi alusel ning tegevuskava kliimaneutraalsuse saavutamiseks on koostamisel.
  • Süsiniku jalajälje vähendamiseks on esmane fookus otseste emissioonide ehk mõjuala 1 ja 2 vähendamisel- sõidukite kütused, külmaainete lekked, soojus- ja elektrienergia.
  • Järk-järgult lisanduvad arvutustesse ka mõjuala 3 ehk kaudsed emissioonid- jäätmed, ostetud ja müüdud tooted, logistika, tööreisid jne.
  • Alates 2021. aasta septembrist tarbitakse Grupile kuuluvatel kaubandus-, lao- ja tootmispindadel 100% madala süsiniku emissiooniga toodetud elektrit.
Grupi elektrienergia osakaal 2018 baasaasta 2022

2023

  2030       eesmärk
Taastuvatest ja madala emissiooniga allikatest pärit elektri osakaal (%)* 0% 44% 50,55%*   55%
* 2022 taastuvad allikad, 2023 tuumaenergia

 

Jäätmed ja materjalid

  • 100% Selveri keti kaupluses tekkivast paber- ja kilepakendijäätmetest suunatakse taaskasutusse. Veopakendi vähendamiseks kasutavad Selver ja Kulinaaria Bepco kastisüsteemi.
  • I.L.U., Selveri ja Kaubamaja kotid on valmistatud 90-100% taaskasutatud materjalidest.
  • Enamus Selveri Köök pakenditest on monomaterjalist ning pakenditele on lisatud sorteerimisjuhised, et pakendid jõuaksid tagasi ringlusesse.
  • Kulinaaria kasutab rPET salatikarpe, mis on toodetud 100% taaskasutatud plastist ja tänu millele väheneb esmatootmise plasti kogus ligi 50 tonni võrra aastas.
  • Nii Selveris kui ka Kaubamajas on kliendil võimalik valmistoidu letist osta toitu kaasa enda karbiga.
  • Niisamuti nagu on digitaalsel kujul Partnerkaart, on võimalik soetada digitaalsel kujul ka Partner kinkekaarti. Partnerkaardi mobiilne rakendus lihtsustab füüsilisel kujul kaardist loobumist ja aitab kaasa raskesti käideldava PVC jäätmete vähendamisele.
  • Selveri kulleriga on võimalik kaupa tellida tagastatava pandikotiga.
  • I.L.U. kauplustesse on võimalik tagasi viia sealt ostetud toodete tühje pakendeid.

Tarneahel

  • 2023. aastal oli Grupil kokku 2818 tarnijat. 40% kaubast oli Eesti päritolu, toidukaupade osas oli vastav näitaja koguni 59%.
  • Grupi omamärgitooted moodustasid tooteportfellist 0,99%, millest 0,01% oli ostetud kõrge sotsiaalse riskiga riikidest.
  • 2023. aastal viidi läbi pilootprojekt, mille raames Selver hindas oma 50 suurimat tarnijat, et kaardistada nende kestlikkusalased tegevused ning saada ülevaade hetkeseisust.

Sotsiaalne keskkond

TKM Grupp tunnetab oma rolli ja vastutust ettevõtjana ja teadvustab oma tegevuste mõju ühiskonnale. Grupi kaubanduskeskused ja kauplused on tähtsateks kogukonna keskusteks, mille ümber on koondunud mitmeid ühiskonnale olulisi teenuseid. Grupi personalipoliitika eesmärk on väärtustada, arendada ja hoida Grupi töötajaid ühtsete põhimõtete järgi, mis hõlmavad personalijuhtimist ja planeerimist, läbimõeldud värbamis- ja valikuprotsessi ning sellele järgnevat eesmärgipärast ja motiveerivat arengut. Lähtutakse põhimõttest, et edu aluseks on lojaalsed, pühendunud, eetilised ja tulemustele orienteeritud töötajad ning peetakse oluliseks toetava töökeskkonna loomist.

Spordi toetamine

  • Toetatakse spordi populariseerimist läbi noortetöö ja profispordi edendamise.
  • Selver toetab jalgpalliklubi FC Florat, Eesti Jäähokiliitu ja jäähokiklubi Tornaadot ja on võrkpalliklubi Selver Taltech nimisponsor.
  • Viking Motors toetas 2023. aastal US Tenniseakadeemiat, kuulitõukajat Jander Heili ja discgolfi mängijat Rasmus Metsamaad.
  • Kia Auto toetas 2023. aastal suusahüppajat Artti Aigrot, discgolfi mängijat Kristo Raiki, aerutajat Liisa Marie Läänet, triatleeti Johannes Sikku ja kümnevõistlejat Janek Õiglast.

Eesti kultuuri väärtustamine

  • Kaubamaja toetab noorte moeürituste korraldamist aidates täita auhinnalaudu ning on Eesti mainekaima moedisainiauhinna Kuldnõel ning Tallinn Fashion Week peatoetaja. Kaubamaja Tallinna müügimaja Naistemaailmas on eraldi ala Eesti moekunstnike loomingule.
  • Kaubamaja, Selver ja Partnerkaart toetavad läbi oma turunduskanalite igal aastal pea sadat kultuuriprojekti – peamiselt väljaspool suuri linnu toimuvaid teatrietendusi, kontserte ja suveüritusi.
  • KIA Auto on toetanud Tartu linna päeva kultuurisündmust, Vabaduse Festivali Narvas, Simple Sessioni võistlust ja rampide ehitamist ning Brigitta Festivali.
  • Toetatakse Eesti kunsti, disaini ja kultuuri läbi mitmesuguste koostööprojektide.

Kokku toetasid 2023. aastal Grupi ettevõtted enam kui 105 heategevus- ja sponsorprojekti kogusummas üle 400 tuhande euro.

Töötajate heaolu

  • Kaubamaja ja Selver liitusid 2012. aastal Mitmekesisuse kokkuleppega ja Kaubamajal on Peresõbraliku tööandja hõbetaseme tunnustus.
  • Uute töötajate väljaõppeks ja sisseelamisperioodi tõhustamiseks on Grupis loodud koolitusprogrammid, mida viivad läbi pikaajalise staažiga spetsialistid. Uutele juhtidele määratakse mentor ning toetamiseks toimib juhendamissüsteem. Töötajate areng ja motiveeritus tagatakse pädevustasemete hindamissüsteemiga, mis on vastavuses ettevõtete põhiväärtuste ja ametikohtade kompetentsimudelitega.
  • Töötajate järelkasvu tagamiseks on Grupp pakkunud tudengitele erinevaid praktikavõimalusi.
  • Grupp toetab tervislike eluviiside järgimist töötajate seas, suurendades töötajate teadlikkust oma tervise eest hoolitsemisel, luues turvalise ja tervist säästva töökeskkonna, võimalusi nii sportimiseks kui ka lõõgastumiseks. Grupi töötajad saavad kasutada individuaalseid ja meeskondlikke sportimisvõimalusi.
  • Panustatakse puuetega inimeste tööhõive parandamisse ning pakutakse töökohti inimestele, kellel on tänasel tööjõuturul keerulisem konkureerida.

Panustamine Eesti ühiskonna arengusse

  • Grupi ettevõtete poolt riigile ja kohalikele omavalitsustele tasutud maksud moodustasid 2023. aastal kokku 87,6 miljonit eurot.
  • Eelistatakse võimalusel, eriti just toidukaupade osas, kohalikku toodangut ja eestimaist väiketootjat.
  • Selver on Aasta Põllumehe konkursi toetaja.
  • Selver on juba 21 aastat korraldanud heategevusprojekti Koos On Kergem, mille raames annetatakse raha haiglate laste- ja sünnitusosakondade toetuseks.
  • Koostöös Uuskasutuskeskusega on Kaubamajades avatud statsionaarsed kogumispunktid kasutatud riietele ja jalatsitele, et suunata esemed taaskasutusse.
  • Kaubamaja teeb juba aastaid aktiivselt koostööd MTÜ-ga Minu Unistuste Päev, et pakkuda rõõmu lastele, kes sellest enim puudust tunnevad.
  • Kaubamaja Kooli Aeg kampaania raames kogutakse koolitarbeid ja rahalist toetust Eesti lasterikastele peredele.

Tervislik toit ja toidu annetamine

  • Selver on viimased aastad teinud mitmekülgset koostööd heategevusorganisatsioonidega Toidupank, SAK Fond ja kirikukogudused, et annetada toidukaupu puudust kannatavatele peredele. Selver toetab Alaveski loomaparki ja Tartu loomade varjupaika. 2023. aastal annetas Selver kokku ligikaudu 708 tonni toitu.
  • Kulinaaria lõi koostöös Toidu-ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskusega kasulike toitainete ja vitamiinidega rikastatud tervist toetavad supid.

Arendus ja innovatsioon

Arenduse ja innovatsiooni edendamiseks teevad TKM Grupi ettevõtted koostööd erinevate ülikoolide ja organisatsioonidega. Olulisel kohal on automaatika ja targa maja põhimõtted, klientidele mugavate lahenduste loomine ja toodete kvaliteedi tõstmine.

  • Kaubamajas ja Selveris on võimalik puu- ja köögiviljade kaalumisel loobuda paberkleebisest ning kasutada info talletamiseks iseteeninduspulti. Kõik Partnerkaardi klientide ostud salvestatakse iseteenindussüsteemis, mis võimaldab klientidel loobuda pabertšekkidest.
  • Kulinaaria täielikult kaasajastatud tootmises on kasutusele võetud uus pakendamissüsteem, mis tõstab toodete säilivusaegasid ilma vajaduseta lisada säilitusaineid.
  • Viking Motors võttis kasutusele teeninduslahenduse, millega kliendid saavad teenindusest või remondist tulnud autod kätte endale sobival ajal kontaktivabalt.
  • Partnerkaardil valmis Partnerkaardi äpp, mida on võimalik kasutada kui ostupulti, vaadata personaalseid soodustusi, hoida ülevaadet ostutšekkidest, vaadata ostuboonust ja palju muud.

Juhtimine

TKM Grupp lähtub oma tegevuses Finantsinspektsiooni Hea Ühingujuhtimise Tavast, OECD juhistest rahvusvahelistele ettevõtetele ja ÜRO ettevõtluse ja inimõiguste juhtpõhimõtetest.

  • Grupis on kasutusel eetikakoodeks Grupi Hea Äritava.
  • Lähtutakse eetilisest, ausast ja läbipaistvast äripidamisest ning rakendatakse sellele kaasa aitavaid meetmeid (korrad, juhendid, lepingud, deklaratsioonid jm). Tegevuste läbipaistvuse ja nõuetele vastavuse kontrolliga tegeleb Grupi siseauditi osakond.
  • Teadlikkuse kasvatamise eesmärgil viiakse Grupis regulaarselt läbi nii sisemisi kui väliseid koolitusi kasvatamaks nii juhatuse- ja juhtkonnaliikmete kui ka töötajate teadlikkust korruptsiooni ennetamisest ja vältimisest.

TKM Grupi Jätkusuutlikku arengu strateegia 2023-2030

  • Jätkusuutlikkuse juhtimiseks on Grupil Jätkusuutliku arengu strateegia 2023-2030, mis seab fookuse ning pikaajalised mõõdetavad eesmärgid tagamaks ärilise edu ning loodus- ja sotsiaalse keskkonna sümbioos.
  • Strateegia dokument on juhtdokument, millest lähtutakse nii lühi- kui pikaajaliste otsuste tegemisel. Jätkusuutliku arengu teemad on Grupi nõukogus arutlusel kord kvartalis ning strateegia jälgimist teostab Grupi Siseauditi osakond.